Osio auttaa yrityksiä vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden toiveisiin ja tarpeisiin sekä saavuttamaan tällä kilpailuetua.

botnia_targa

Targalla yli lamakarikoiden

Vuosikymmenten kokemus merikelpoisten laadukkaiden veneiden valmistuksesta ja tinkimätön halu pitää tuotanto omissa käsissä on pitänyt Targoja valmistavan Botnia Marinin pinnalla jo lähes neljäkymmentä vuotta.

Oy Botnia Marin Ab:n alku sujui aallonharjalla surffaten. Johan Carpelanin yhdessä vaimonsa Britt-Marien kanssa perustama alkuaan vajaan kymmenen hengen yritys valmisti purjehtijoiden kilpa- ja retkikäyttöön suunniteltuja H-veneitä 30 kappaletta jo heti ensimmäisenä toimintavuotenaan 1977.

Alusta alkaen yritys suuntasi tuotteillaan ulos kapealta Pohjanlahdelta kohti väljempiä vesiä Itämerelle, Pohjanmerelle, Atlantille.

– Ensimmäisenä vuonna olimme mukana useilla kansainvälisillä messuilla kertoo myyntijohtaja Robert Carpelan, veneentekijä toisessa polvessa. Tänä vuonna messuosallistumisia on parikymmentä eri puolilla Eurooppaa.

Pohjanmaalla käsityönä valmistettuja alkuperäisiä ja erittäin merikelpoisia Targa-moottoriveneitä viedäänkin ympäri maailmaa. Euroopan maiden lisäksi Targoja löytyy myös Japanista, Singaporesta, Yhdysvalloista ja Venäjän Baikal-järveltäkin.

Laatua, käytännöllisyyttä ja pitkäikäisyyttä arvostavien yksityishenkilöiden lisäksi merkittäviä käyttäjiä ovat erilaiset viranomaiset, mm. poliisit, tulli- ja palolaitokset. Jokainen vene suunnitellaan ja varustellaan yksityiskohtaisesti tilaajan kanssa yhteistyössä.

Robert Carpelan korostaa jokaisen työvaiheen osaamisen merkitystä lopputuotteeseen.

– Kahdella tehtaallamme on nyt 170 ammattilaista ja vuosittain valmistuu noin sata Targaa. Ne tehdään käsityönä yli 90 prosenttisesti itse. Moottorit ja veneiden tekniikan tietenkin ostamme, mutta muutoin haluamme pitää tuotannon laadun omissa käsissämme. Näin pystymme kehittämään tuotteita joustavasti entistä paremmin asiakkaille sopiviksi.

Karikoiden yli

Korkeimmatkin surffausaallot sammuvat aikanaan, niin myös H-veneen kysyntä. Botnia Marinissa jouduttiin navigoimaan uutta suuntaa ja vuodesta 1984 tulikin käänteentekevä. Tuosta vuodesta alkoi myös Targan tarina. Sen aloitti Targa 25, hieman vielä prototyyppivaiheessa ollut moottorivene, jonka muotit ja oikeudet yritys osti. Tuotekehitykseen panostettiin ja tuloksena oli pioneeri alallaan: alkuperäinen, ympärikäveltävä offshore tyylinen vene, joka loi kokonaan uuden tuoteryhmän.

Toinen karikko tuli eteen vuonna 1990, jolloin koko Suomi putosi lamaan. Botnia Marin oli vuotta aiemmin kaksinkertaistanut tuotantotilansa ja uuden Targa 29:n tuotekehityskustannukset olivat takana, mutta tuotot vielä edessä. Pelastukseksi muodostui välimalli Targa 27, jota myytiin ensiesittelyssä Hampurin messuilla kuusi kappaletta.

– Se oli meille onnenpotku ja merkitsi meidän osaltamme lähes koko kriisivaiheen ohitusta, vaikka Suomessa koko veneala kamppaili vielä vähintään parin vuoden ajan, kertoo Robert Carpelan.

Uusi aalto nousee

Taantuma on koetellut venealaa ympäri Eurooppaa viime vuodet. Robert Carpelan on kuitenkin tyytyväinen Botnia Marinin tähän kauteen, sillä tuotantokapasiteetti oli myyty loppuun jo helmikuussa.

– Tuotekehityksemme jatkuu ja uusia malleja tulee markkinoille. Nyt suurin malli on Targa 44. Aikoinaan isäni ajatteli, että 29-jalkainen on suurin mahdollinen malli, mutta sitten tuli 33-jalkainen, 42-jalkainen…

Ajat ja tarpeet muuttuvat ja me muutumme mukana, joten katsotaan, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, toteaa Robert Carpelan hymyillen. Perheyrityksen jatkuvuus on turvattu, sillä myös hänen sisarensa Martina toimii yrityksessä ja perustajat Britt-Marie ja Johan ovat edelleen täysillä mukana. Teksti: Maija-Liisa Saksa