fiskars_classicscissors

Aikaa kestävää kodin designia

Fiskars-konsernin perinteikkäät ja arvostetut tuotemerkit kutsuvat viihtymään kotona. Brändeistä vanhin, Fiskars, juhlii tänä vuonna 365 -vuotista historiaansa.

Suomen vanhin ja Euroopan vanhimpiin toimiviin yrityksiin kuuluva Fiskars viettää parhaillaan 365 -juhlavuottaan. Teemaan sopien, juhlaa vietetään kaikki vuoden 365 päivää erilaisten tapahtumien ja kampanjoiden merkeissä.

Keittiön ja puutarhan tuotteita valmistavan Fiskarsin tunnetuin tuote on maailman ensimmäiset muovikahvasakset, jotka ovat olleet markkinoilla 47 vuoden ajan. Niitä on myyty jo miljardi paria.

Fiskars on edelleen maailman johtava saksien valmistaja. Oranssikahvaisista saksista on tullut yleisesti käytetty symboli saksille ja niillä on tärkeä symboliarvo myös yritykselle.

Tällä hetkellä Fiskars on osa Fiskars-konsernia, johon kuuluu toistakymmentä kotiin, puutarhaan ja ulkoilun keskittynyttä tuotemerkkiä. Niistä tunnetuimmat ovat Fiskars ja Iittala.

– Brändiportfoliossamme on useita Suomen kymmenen arvostetuimman tuotemerkin listalla olevia nimiä, Fiskarsin keittiöliiketoiminnasta vastaava Petri S. Toivanen kertoo tyytyväisenä.

Kodin sisustaminen on iso, maailmanlaajuinen trendi ja Fiskars-konsernin skandinaaviseen asumiseen yhdistetyt tuotemerkit tähtäävätkin entistä laajempaan kansainvälisyyteen.

Kun kodeissa on panostettu kauniiseen kattaukseen, on ruuanlaittovälineiden design-harmonia on hajanaisen tarjonnan vuoksi sivurooliin. Fiskarsin uudistettu Functional Form -konsepti on tuotekokonaisuus, jossa työvälineet toimivat keskenään niin visuaalisesti kuin toiminnallisesti. Mukana on vain välttämättömimmät keittiövälineet, joita jokainen arjen ruuanlaittaja tarvitsee.

Sisustus peilaa asukkaansa persoonaa

– Kodista on tullut samanlainen omaa kuvaa itselle ja muille välittävä asia kuin pukeutumisesta, kertoo Fiskarsin asumisen liiketoiminnasta vastaava Päivi Paltola-Pekkola.

Sisustaminen elää myös muodin tapaan sesongeittain. Vaikka vaihtelua haetaankin, kiinnostavat kuluttajia kuitenkin kestävät valinnat. Tuotteissa panostetaan laatuun ja persoonallinen tyyli sekä vaihtelu syntyvät kekseliäistä yhdistelmistä.

Pitkät perinteet mahdollistavat myös eri sarjojen helpon kierrättämisen. Kodeista löytyy jo useita sarjoja, joita on helppo täydentää ajankohtaisilla väreillä. Esimerkiksi Kastehelmi-sarjan uutuusväri on trendikäs sitruunan keltainen, kun taas Teema -astioiden uusin sävy on nostalginen celadon-vihreä.

Kattauksissa näkyvät myös kansainväliset ruuanlaittovaikutteet. Esimerkiksi Taika-astiastoon on lisätty aasialaisen ruuan tarjoiluun sopivia kulhoja ja posliinikauhoja.

Myös lasistoihin panostaminen kiinnostaa. Kun erilaiset viinilasit on saatu kerättyä, satsataan nyt muiden erikoisjuomien tarjoiluun. Esimerkiksi erilaisille oluille, sherryille ja konjakeille hankitaan omia lasejaan.

Paltola-Pekkola paljastaa vielä pari sisäpiirivinkkiä nousevista trendeistä kiinnostuneille.

– Sisustuksen edelläkävijät ovat ihastuneet uudelleen Ultima Thule-lasistoon. Myös Aalto-maljakko on jälleen maailmalla erityisen ajankohtainen. Teksti: Ulla Rantakari